facebooklinkedin

6nov.2016 bootcamp Kardinge Esther de Boer klein formaat LSfotografie 43

 

 

 

 

geniaal dik en rijk

 

JIJ WEET NIET HOEVEEL JE EET

Lekker, even ontbijten!  Ik bereid mijn havermout en het lijkt me lekker om er een appel en wat kaneel doorheen te doen. Voor het gemak bereken ik altijd 54 kcal per appel. Maar is dat wel zo? Ik snijd de appel in stukken en zonder het klokhuis weeg ik datgene wat ik ga eten m.b.v. de keukenweegschaal, het is 130 gram. Ik google mijn appel en bekijk hoeveel kcal er in de appel zitten. Er zitten 52 calorieën in 100 gram. Dus 52/100= 0,52 kcal per 1 gram appel x 130 gram wat ik ga eten = 67,6 kcal. Ik zat er dus 15,6 kcal naast.

Nou hoor ik je denken… “Esther waar maak jij je druk om?” Nou, ik zal je het volgende uitleggen. Er zijn vele onderzoeken gedaan naar hoeveel kcal men denkt te eten. En dat is heel interessant, want zo las ik laatst een onderzoek waarbij een groep van vijftig vrouwen dachten gemiddeld rond de 1600 kcal te eten en maar niet begrepen waarom ze niet afvielen. In werkelijkheid aten zij gemiddeld 2600 kcal. Dit werd exact door de wetenschappers bijgehouden. Dus achteraf niet verrassend waarom ze juist aankwamen en niet afvielen.

Om deze blog nog meer te verduidelijken heb ik zeven dagenlang alles wat mijn mond in is gegaan geteld. Ik zal je niet vermoeien met alle getallen, maar zie hier twee eetdagen uit het leven van The Body Buddy.

 

mijn blog kcal nieuw

 

Tijdens de zeven dagen ben ik steeds specifieker gaan rekenen. De eerste dagen was een tomaat standaard 10 kcal en een banaan standaard 100 kcal, dat is makkelijk. Maar als je wilt afvallen, aankomen of op gewicht wilt blijven is het helemaal niet zo makkelijk. Want op 18 augustus ging ook de banaan (zonder schil) op de keukenweegschaal en bleek mijn banaan 82 kcal te zijn i.p.v. die 100 kcal die ik altijd even makkelijk gebruikte.

Dit zijn kleine verschillen. Maar laten we een groter-verschil-voorbeeld erbij nemen. We bakken ons eten in olijfolie, boter of kokosolie. Stel je voor dat je het eten gaat wokken en je gebruikt 7 gram afgewogen olijfolie van 820 kcal per 100 ml (wat ook weer per olijfoliesoort verschilt). Dit is 57,4 kcal. Als je dit niet afweegt en gewoon maar wat in de pan doet, ach-oeps-iets-te-veel-naja-geeft-niet-volgende-keer-wat-minder. Dan kan het zo zijn dat je 15 gram olijfolie gebruikt en dus 123 kcal aan olijfolie binnenkrijgt i.p.v. 57,4 kcal.

En op het werk wordt er getrakteerd op taart, nou vooruit kan wel een keer. Je pakt een flink stuk. De appeltaart is 260 kcal per 90 gram. En je denkt acht die 260 kcal…. Het blijkt dat je een stuk van 120 gram hebt genomen, dan komt er wel weer even 86,6 kcal bij.

Als je mijn eetdagboek bekijkt zie je dat ik veel voedingsstoffen tot me neem waar veel vitamines en mineralen inzitten. Mijn borden zijn qua kwantiteit flink gevuld, maar qua calorieën valt het mee. Deze dagen heb ik alleen water gedronken ( 0 kcal ), vergeet niet dat er in veel soorten drinken ook heel veel calorieën zitten.

Laten we er een meer standaard-Nederlands voorbeeld bij pakken:

mijn blog kcal een voorbeeld nieuw

 

Ik spreek dagelijks met mensen over voeding. Geregeld hoor ik mensen zeggen: “maar ik eet helemaal niet zoveel hoor”. Dit is een vreemde opmerking, want wat is ‘niet zoveel’? En de opmerking “Ik eet best wel gezond” passeert ook regelmatig de revue.

Lijkt je eetpatroon op die van mij of meer op het onderste voorbeeld? Als je wilt afvallen en 2300 kcal maximaal per dag kunt eten om niet af te vallen of aan te komen, dan kom je met 2667 kcal per dag bedrogen uit.

“Maar ik heb alleen maar een Calippo genomen, de anderen namen een Magnum en ’s avonds nam ik maar 1 biertje”.

Lieve mensen, het gaat om het totaalplaatje! En met het totaalplaatje bedoel ik niet alleen maar de calorieën die je eet, maar er speelt nog veel meer mee!

Ten eerste draait het om je doel. Wat wil je bereiken? Wil je afvallen, aankomen of op gewicht blijven?

Vervolgens is het belangrijk om je doel helder voor ogen te hebben. Het overgrote deel van Nederland wil afvallen. Stel je voor dat je 4 kilo wilt afvallen. Hoe ga je dat bereiken? Veel mensen denken dat ze dan heel veel moeten gaan sporten. Hoeveel verbrand je met een uur sporten is dan de vraag? Dat ligt aan je lichaamsgewicht, verhoudingen tussen spieren en vet, hoeveel je doet in dat uur etc. Stel je voor dat je tussen de 500 en 800 kcal verbrand met een uur sporten. Met 1 stuk taart, 1 Snelle Jelle en 2 biertjes kun je weer opnieuw beginnen. Begrijp me niet verkeerd, sporten is goed, heel erg goed zelfs! Het zorgt ervoor dat je mentaal sterker gaat worden, in groepsverband is het gezellig, je leert om te winnen en te verliezen, je leert je grenzen kennen, je gaat lekkerder in je vel zitten, je krijgt andere lichaamsvormen etc. Meer spierpercentage zorgt ervoor dat je meer calorieën kunt eten, maar afvallen doe je toch echt in de keuken!

Hoe weet je hoeveel kcal je mag eten? Ik gebruik zelf de PAL x BMR methode. De Harris Benedict formule is simpeler en het verschilt niet heel veel t.o.v. de methode die ik gebruik. http://www.runinfo.nl/caloriebehoefte-harris-benedict.htm Dit is het aantal kcal wat je per dag kunt eten om op gewicht te blijven. Wil je 1 kilo afvallen, dan moet je gemiddeld 7000 kcal winst maken. Dit kan zeker d.m.v. een combinatie tussen voeding en training.

Moet ik dan elke dag kcal tellen? Ja, elke dag! Je moet de hele dag met een keukenweegschaal en een rekenmachine rondlopen! Haha, daar schrik je van hè? Nee hoor, er zijn altijd meerdere wegen die naar Rome leiden.

  1. Kijk kritisch naar wat je nu eet en verander een aantal zaken. Neem bijvoorbeeld geen suiker en melk meer in de koffie, eet een appel i.p.v een Snelle Jelle, schep ’s avonds één keer avondeten op i.p.v. twee keer, neem geen tien biertjes maar drie biertjes op een feestje. Meet en weeg jezelf en kijk wat er gebeurt.
  2. Gebruik een calorie app, zoals: calorieteller, mycaloriecoach of myfitnesspal. Opmerking: niet alle producten zullen erin staan. Hetzelfde product in de supermarkt van een ander merk kan een ander aantal kcal bevatten. Dus de achterkant van een product bekijken en zelf rekenen is preciezer. Een keukenweegschaal en rekenmachine is toch niet zo’n gek idee, maar dat ga ik je niet aandoen, want dat is ellendig veel werk!
  3. De allerbeste optie! Je kunt The Body Buddy vragen om een voedingsschema op maat voor je te maken. Het exact aantal kcal en grammen staat dan al op papier, dus je hebt alleen maar een keukenweegschaal nodig. Recepten zijn inbegrepen en wat je niet lust komt niet in het schema! En nee, daar komen niet alleen maar producten in te staan die ik eet, ook ‘gemiddelde Nederlander’ producten/recepten, maar zeker wel met gezonde voedingsstoffen. In theorie zou je kunnen zeggen, als je 6 marsen op een dag eet van 267 kcal per stuk en daarnaast alleen maar water drinkt dan krijg je 1602 kcal binnen. En als je met de Harris Benedict formule hebt berekent dat je 2300 kcal per dag mag, dan ga je afvallen! Een calorie is een calorie! Maar ik vind gezondheid, fitheid en herstel van spieren ook erg belangrijk, dus zo zal het voedingsschema er niet uit gaan zien ;-) 

Neem gerust contact op met The Body Buddy om samen jouw doelen te bereiken! 

 

Wil je een paleo, gewoon of vegetarisch voedingsschema? En ook als je een voedingsschema op maat wilt:  >> KLIK HIER << 

 

 Dame, wil jij naast voeding ook aan de slag met mindset en training? >> KLIK HIER <<

 

> Een Calorie is een maat voor de hoeveelheid energie. De hoeveelheid energie in eten wordt berekend in kilocalorieën (afkorting kcal). 1 kcal is 1000 calorieën. Voor het gemak spreken we meestal gewoon over calorieën. De voedingswaarde van producten zijn in een laboratorium onderzocht. De hoeveelheid energie (calorieën) kunnen ze bepalen door een product te verbranden. Tijdens de volledige verbranding komt energie uit het product vrij. Deze energie is meetbaar.

 

 

Bij The Body Buddy kun je:

  • Een betere conditie krijgen
  • Afvallen
  • Spiermassa opbouwen
  • Tips over voeding krijgen
  • Persoonlijke doelen halen
  • Blessures voorkomen
  • Wekelijks sportief bezig zijn
  • Balans in lichaam en geest krijgen
  • En nog veel meer!

Bootcamp trainingen

Noorderplantsoen, Bootcamp Groningen
Maandag 18:30 uur tot 19:30 uur
Zondag 10:15 uur tot 11:15 uur
Zondag 11:30 uur tot 12:30 uur Lower Intensity

 

>> We verzamelen op de Oranjesingel, ter hoogte van het basketbalveld.

Op de 1e zondag van de maand zijn de trainingen (Regular en Lower Intensity Bootcamp) bij Kardinge. We verzamelen bij Bieskemaar 1, Ballorig.
 
Stadspark, Bootcamp Groningen
Woensdag 18:30 uur tot 19:30 uur
 

>> We verzamelen linksachter de Ni Hao, ter hoogte van de jeu-de-Boules-baan.

 
Kardinge, Bootcamp Groningen
Donderdag   18:30 uur tot 19:30 uur Lower/Regular
>> We verzamelen bij Bieskemaar 1, Ballorig.

 

 

proefles


  • Esther is een super leuke meid, die je stimuleert om door te gaan, en daarnaast geeft ze ook goede begeleiding. Ze weet precies waar ze mee bezig is, en je ziet aan alles dat ze het met passie doet.
    Femke Thole
  • Esther de Boer bezit alle kwaliteiten van een goede trainer. Haar trainingen zitten perfect in elkaar, vol variatie in oefeningen en trainingsvormen. Bootcamp heeft mijn leven veranderd!
    Donald van der Werff
  • Het is Esther gelukt om mij plezier te laten beleven in het sporten en mijn gestelde doelen zijn behaald, zonder haar zou me dit nooit gelukt zijn!
    Hanneke Oostendorp

btn

KvK:  56945353 BTW: NL102819580B01 Isebrandtsheerd 16 9737 LG Groningen E-mail: info@thebodybuddy.nl tel: 06-21448196