facebooklinkedin

6nov.2016 bootcamp Kardinge Esther de Boer klein formaat LSfotografie 43

 

 

 

thumbnail PhotoGrid 1565854011092

De omgeving

 

"Het zit in de familie, dus het ligt niet aan mij."
"Niemand in mijn familie is sportief en daarom ben ik het ook niet."
"Iedereen in de familie is..."

Dit zijn zinnen die ik nog vaak om me heen hoor.

Is het echt waar?
Heb je of ben je... Omdat de rest van de familie het ook heeft of is?

Ook dertigers en veertigers hoor ik de bovenste zinnen zeggen.
Theoretisch kunnen we zeggen dat iedereen na een bepaalde leeftijd zelfstandig is en verantwoordelijk is voor haar/zijn eigen keuzes, beslissingen en acties.

Ligt het aan je ouders dat je te zwaar bent? Ben je simpelweg te zwaar omdat zij het zijn? Vind je sport niet leuk, omdat zij het niet leuk vinden?

Kunnen we tientallen jaren later zeggen dat het daaraan ligt?

De omgeving, de mensen om je heen zijn een interessante factor.
De manier hoe zij met eten, drinken, bewegen en trainen omgaan en wat je daarvan overneemt zorgt voor de eerste jaren van je leven hoe je eruit gaat zien en hoe jij ermee omgaat.

Grote kans dat je sporten best leuk vind als je twee grote broers veel sporten en je ouders er ook wat van kunnen.

Grote kans dat je een politieke voorkeur hebt, waar je ouders het vaak over gehad hebben.

Grote kans dat je veel liefde voor muziek hebt en mogelijk een instrument speelt als je ouders beide muzikaal zijn.

Grote kans dat je meermaals per week frisdrank drinkt, tijdens dagjes uit voor de snackbar kiest en elke dag wat snoept als je vroeger je ouders dat hebt zien doen.

We nemen heel veel van onze ouders en de rest van de omgeving over.

Ook (na de opvoeding) blijft de omgeving een grote factor.
Kom je terecht in een vriendengroep die samen blowen? In veel gevallen ga je mee doen.

Wordt er later op je werk vrijwel elke dag een zoete traktatie op tafel gezet en op vrijdag samen een vette hap? Weersta dat maar eens.

Nope, het is niet zo omdat het 'gewoon' zo is, omdat het wel of niet in je ouders zit;
Yup, je omgeving kan zeker wel een grote bepalende factor zijn.

Als je andere resultaten wilt, is het nodig om andere acties te doen en vaak veel te laten. Het kan heel oncomfortabel aanvoelen dat je opeens 'nee' gaat zeggen tegen veel waar je vroeger altijd 'ja' op zei.

Wat kun jij zelf in je omgeving veranderen?
Wat kun je niet veranderen, maar waar kan jij wel zelf anders mee omgaan?

@social media op 05-08-2019

 

 

 

Wanneer is het juiste moment?

 

Het comfortbrein wil alles uitstellen. Een deel van ons brein verzint excuses zodat het leven zo comfortabel mogelijk blijft. Hij overschreeuwt ons verstandelijk brein.

Ons comfortbrein kiest voor chocolade in plaats van komkommer en voor de bank in plaats van een stuk fietsen of rennen.
Het comfortbrein wil dat je keuzes maakt en acties doet die op korte termijn, dus NU lekker, fijn en makkelijk zijn.

Het verstandelijk brein wil dat je keuzes maakt en acties doet die op lange termijn goed voor je zijn, die goed zijn voor je gezondheid.

Weet en ben je bewust van dit verschil!

Je verstandelijk brein fluistert dat je nu wel eens mag beginnen en je comfortbrein schreeuwt daar tegenover wel 10 smoesjes zodat jij gaat uitstellen.
'Ik begin maandag wel' of 'ik heb het nu te druk met mijn opleiding' of 'als de kinderen wat ouder zijn, dan ga ik...'

Je kunt mijn driehoek hierbij gebruiken om wel NU te starten en door te gaan.
Het leuke is dat je op elk moment de driehoek in kunt stappen.

 

actie motivatie resultaat

 

Heel vaak denken mensen dat je alleen iets kunt gaan doen als je gemotiveerd bent.
"Ik moet er echt klaar voor zijn" en "Ik moet er wel echt zin in hebben."

Volgens je heftig overschreeuwende comfortbrein heb je er nooit zin in en ben je er nooit klaar voor. Dus het is heel tof om gemotiveerd te zijn, maar omdat mensen dit maar op (hele) korte termijn ervaren is het ook handig dat je op andere momenten in kunt stappen. Zodat je ook resultaat kunt boeken zonder dat je er gemotiveerd voor bent.

Want je kunt prima in de sportschool staan of een rondje rennen zonder zin te hebben en je kunt prima wortels eten terwijl je zin hebt in de Mac.

Het draait om de acties die we doen en dat wat we laten. Het gaat erom dat we gaan leven naar wat we al weten.

Hoe kun je de driehoek hierbij gebruiken?

Dit is de meest ideale optie.
Je start bij resultaat:
Zonder dat je het door hebt boek je resultaat. Je bent onbewust iets gaan doen of je bent onbewust iets gaan laten en ziet verschil. Hierdoor ga je meer bewuste acties uitvoeren en raak je gemotiveerd of je raakt gemotiveerd en gaat daardoor meer actie ondernemen. Waardoor je in beide gevallen meer resultaat boekt.

Meest lastige, maar wel een hele goede mogelijke optie, die mensen vaak over het hoofd zien.
Je start bij actie:
Je kunt actie gaan ondernemen terwijl je totaal geen zin hebt, maar wel weet dat als je de benodigde acties doet en laat dat je dan resultaat gaat krijgen en er meer zin in gaat hebben.

Niet vaak voorkomende optie.
Je start bij motivatie:
Je bent gemotiveerd, je hebt zin om er volledig voor te gaan, daardoor ga je het doen en vervolgens ga je resultaat zien.

Je comfortbrein wil jou 'klein' houden. Die verzint smoesjes zodat jij gaat uitstellen. The BodyBuddy-driehoek maakt inzichtelijk dat je altijd NU kunt starten

@social media op 12-08-2019

 

 

Goed bezig?

 

Je bent gestart!
Je bent voor je gevoel al vijf weken goed bezig. Je snoept veel minder en je gaat 1 of 2 keer per week consequent sporten.

Het liefst had je nu al het lichaam gehad wat jij het allerliefst in de spiegel wilt zien. Maar je ziet nog helemaal geen verschil. Je baalt.

Je denkt: 'zie je nou wel dat het bij mij niet lukt?' Je wilt het bijltje er al bij neergooien.

Er zijn meerdere manieren om verschil te zien:
- De weegschaal geeft een ander getal aan;
- Je past je kleding niet meer of het zit anders;
- Je meet je buik, armen, benen en borstomvang en ziet de getallen veranderen;
- Je ziet het in de spiegel, anderen beginnen het te zien;
- Je maakt foto's van jezelf in ondergoed en ziet (vijf) weken later verschil;
- Je voelt aan je lichaam dat er verschil is.

Merk je bij geen van deze punten verschil?

Ten eerste, ben je wel goed bezig!
Je bent consequent wekelijks aan het sporten en je snoept veel minder.
Dit is in alle gevallen beter voor je gezondheid, dus goed bezig! Ga hier vooral mee door
:)

Ten tweede, fysiek veranderen kost tijd. Punt. Tegen de tijd dat jij baalt en denkt dat het niet gaat lukken... Tel daar nog zes keer balen en tien keer het gevoel van falen bij op... Tegen die tijd ga je wel iets van verschil zien. Kortom, consequent blijven, blijven herhalen en volhouden.
Ook als je geen tijd hebt, wanneer je een kl*te dag hebt, wanneer je er echt geen zin (meer) in hebt. Houd stand!

En ten derde, je weet dat je echt goed bezig bent, je blijft hetzelfde doen en laten, maar toch zie je echt geen verschil? Dan mag je iets gaan bijsturen. Bijvoorbeeld:
Je gaat twee tot drie keer per week consequent sporten. Je neemt 's morgens 2 eetlepels muesli i.p.v. vier door de magere kwark. Je neemt 's middags naast je twee boterhammen geen derde boterham, maar een halve komkommer. Je neemt op zaterdagavond twee wijntjes i.p.v. vier. Je neemt elke dag een grote bak gesneden wortel, paprika en radijsjes mee naar het werk. En dit eet je i.p.v. de taartjes, snoepjes en andere traktaties.

Zie je vijf weken na je consequente bijsturing wel verschil?

@social media op 19-08-2019

 

 

Diëten werken niet...?

  

"Diëten werken niet!" Dat hoor je alles en iedereen zeggen. Van Personal trainers tot diëtisten, van de buurvrouw tot de kapper.

"Diëten werken niet, je moet je leefstijl aanpassen."


Mijn mening:

Alle diëten werken wel, maar mensen werken niet (mee). Want vraag maar aan de kapster hoeveel diëten ze getest heeft en vraag maar aan de buurvrouw hoe vaak ze op maandag is begonnen...

Denk eens logisch na...

Als je nu nog steeds het **Sonja Bakker dieet, het Cambridge dieet, Atkins of de weight Watchers keurig volgens schema volgde zou je al minstens drie keer je doel behaald hebben!

Door het ene taartje dat je nam, door de drukte op je werk of door je vakantie dacht je 'laat maar' en liet je het weer varen.


Alle diëten zijn gebaseerd op een lagere calorie inname dan dat je er verbrand. Dus bij het consequent volgen van een dieet creëer je blijvend resultaat, mits je het blijft volgen.

 

Vraag eens om je heen, wie doet er nog steeds het eerste dieet waar hij of zij ooit mee gestart is?....

Dus diëten werken wel, maar mensen werken niet.

Mensen zijn de allerbeste in starten en stoppen en weer starten en vervolgens weer stoppen om weer opnieuw te starten en je raad het al, ook weer te stoppen.


Een dieet is een voorgeschreven voedingswijze, het is een aanpassing in het eet- en voedingspatroon.

Dat doe je toch ook bij het aanpassen van je leefstijl?

Om af te vallen, om veranderingen aan te brengen en om aan je gezondheid te werken, moet je hoe dan ook concessies doen. Je moet andere keuzes gaan maken, veel gaan doen en veel gaan laten.


Mensen willen na alle diëten een 'zachter' woord. Maar ook je leefstijl veranderen is nog steeds f*cking hard werken. Dag in, dag uit. Want je comfortbrein staat altijd op standje: aan. Die verkiest ook bij een leefstijl verandering nog steeds chocolade i.p.v. komkommer en de bank i.p.v. een bootcamp.

 

Kortom, als je resultaat wilt moet je blijvende veranderingen in je (eet&beweeg&leef) patroon aanbrengen. Dit kan met een dieet of andere veranderingen, als je het consequent doet ontstaat er resultaat.


**Ik heb het niet over de inhoud van de diëten (ik heb het niet over goed, niet goed, voldoende voedingsstoffen, onvoldoende voedingsstoffen, verstandige manier, geen verstandige manier).

Theoretisch werken ze allemaal.

@social media op 26-08-2019

 

 

 

Bij The Body Buddy kun je:

  • Een betere conditie krijgen
  • Afvallen
  • Spiermassa opbouwen
  • Tips over voeding krijgen
  • Persoonlijke doelen halen
  • Blessures voorkomen
  • Wekelijks sportief bezig zijn
  • Balans in lichaam en geest krijgen
  • En nog veel meer!

Bootcamp trainingen

> Maandag      Noorderplantsoen    
> Woensdag   
Stadspark
> Donderdag   Kardinge
> Zondag         Noorderplantsoen

Noorderplantsoen, Bootcamp Groningen

Maandag 18:30 uur tot 19:30 uur Regular
Zondag 09:30 uur tot 10:30 uur No-run lower
Zondag 11:00 uur tot 12:00 uur Regular

 >> We verzamelen op de Oranjesingel, ter hoogte van nummer 14.

Let op: Op de 1e zondag van de maand zijn de trainingen bij Kardinge. We verzamelen bij Bieskemaar 1, Ballorig.


Stadspark, Bootcamp Groningen

Woensdag 18:30 uur tot 19:30 uur Regular/Extreme

>> We verzamelen linksachter de Ni Hao, ter hoogte van de jeu-de-Boules-baan.

Kardinge, Bootcamp Groningen
Donderdag   18:30 uur tot 19:30 uur Lower/Regular
>> We verzamelen bij Bieskemaar 1, Ballorig.

 

 

proefles


  • Esther is een super leuke meid, die je stimuleert om door te gaan, en daarnaast geeft ze ook goede begeleiding. Ze weet precies waar ze mee bezig is, en je ziet aan alles dat ze het met passie doet.
    Femke Thole
  • Esther de Boer bezit alle kwaliteiten van een goede trainer. Haar trainingen zitten perfect in elkaar, vol variatie in oefeningen en trainingsvormen. Bootcamp heeft mijn leven veranderd!
    Donald van der Werff
  • Het is Esther gelukt om mij plezier te laten beleven in het sporten en mijn gestelde doelen zijn behaald, zonder haar zou me dit nooit gelukt zijn!
    Hanneke Oostendorp

btn

KvK:  56945353 BTW: NL102819580B01 Isebrandtsheerd 16 9737 LG Groningen E-mail: info@thebodybuddy.nl tel: 06-21448196