facebooklinkedin

6nov.2016 bootcamp Kardinge Esther de Boer klein formaat LSfotografie 43

 

Streefgewicht

 

Realistische doelen

"Huh! Een voedingsschema waarbij ik maar een halve kilo per week afval?"
Dit krijg ik vaak te horen en daarom is het tijd voor een uitleg over 'realistisch afvallen'.

Wat is een realistisch doel qua afvallen? 
Maar eerst, wat bedoel ik met realistisch?


Je verbrand gemiddeld per dag het volgende aantal calorieën:
> Lever: 200 kcal per dag
> Longen: 200 kcal per dag
> Hersenen: 400 kcal per dag
> Nieren 400 kcal per dag 
Dus, zolang je niet dood bent, verbrand je sowieso gemiddeld 1200 calorieën per dag.


Dit is goed nieuws voor mensen die een crashdieet volgen van 800 calorieën per dag..
Die kwelling hoef je jezelf helemaal niet aan te doen.
Je mag... Nee, je moet zelfs meer eten en drinken om je lichaam goed te laten functioneren.


Daarnaast verbrand je gemiddeld nog het volgende:
> Vetweefsel: 4,5 kcal per kilogram per dag
> Spieren: 13 kcal per kilogram per dag 
(vandaar dus de opmerking: spieren verbranden meer dan vet).


Om een kilo af te vallen moet je 7000 calorieën verbranden. Hoe zwaarder en langer je bent, hoe meer calorieën je mag eten en drinken op een dag om op gewicht te blijven. Een breder en langer lichaam heeft nou eenmaal meer energie nodig op een dag.


Een voorbeeld m.b.v. de Harris Benedict Formule:


Een vrouw van 31 jaar, 125 kilo, 185 cm die 2 keer per week een uur sport en licht actief is overdag op het werk en thuis mag 2800 calorieën per dag om op gewicht te blijven.


Een vrouw van 31 jaar, 68 kilo, 164 cm die 2 keer per week een uur sport en licht actief is overdag op het werk en thuis mag 2004 calorieën per dag om op gewicht te blijven.

Deze vrouwen zijn even oud en even actief, maar de eerste dame is zwaarder en langer.


Ze willen beide een kilo per week afvallen. Dit betekent dat zij 7000 kcal per week winst moeten boeken. Is dit realistisch?


De dame van het eerste voorbeeld kan dit bereiken door gemiddeld 1800 calorieën per dag te eten en te drinken. 1800 kcal is prima te doen. Als je jezelf verstandig voed (veel groenten, eiwitten, water, kleinere porties koolhydraten, vetten zoals: wat noten, stukjes avocado, soms wat 'lekkers', etc.) hoef je met 1800 calorieën nooit trek te hebben. En ze krijgt voldoende energie binnen om het lichaam op de juiste wijze te laten functioneren.


De dame van het tweede voorbeeld kan dit bereiken door gemiddeld 1004 calorieën per dag te eten en te drinken. Deze dame krijgt op lange termijn niet voldoende voeding binnen om haar lever, longen, hersenen en nieren goed te laten functioneren. Ons lichaam kan heel wat verduren, dus het zal een hele tijd duren voordat de dame hier daadwerkelijk negatieve effecten van gaat merken. Theoretisch gezien, gaat zij eerder trek krijgen en het mogelijk eerder opgeven omdat ze het niet vol kan houden.


Kortom, het is verstandig om eerst te kijken wat realistisch is. Gemiddeld kan ik zeggen dat het logisch en realistisch is om tussen de 300 en 600 gram per week af te vallen, zonder trek te hebben. Daarnaast krijgt het lichaam op deze manier voldoende voedingsstoffen binnen om op de juiste wijze te kunnen blijven functioneren. Want naast het afvallen is een fit, energiek en goed gevoel minstens zo belangrijk!



** En oh ja, calorieën: je hoeft ze niet te tellen, maar in de praktijk tellen ze wel. Wat bedoel ik hiermee? Jij krijgt elke dag energie binnen, je hoeft echter niet te weten hoeveel calorieën dat zijn. Door andere producten met minder calorieën of kleinere porties te gaan eten en drinken, krijg je minder energie binnen. En ga je resultaat zien, mits je dit consequent toepast. Hierbij is het niet nodig exact te weten om hoeveel calorieën het gaat.

 

 

Bij The Body Buddy kun je:

  • Een betere conditie krijgen
  • Afvallen
  • Spiermassa opbouwen
  • Tips over voeding krijgen
  • Persoonlijke doelen halen
  • Blessures voorkomen
  • Wekelijks sportief bezig zijn
  • Balans in lichaam en geest krijgen
  • En nog veel meer!

Bootcamp trainingen

Noorderplantsoen, Bootcamp Groningen
Maandag 18:30 uur tot 19:30 uur
Zondag 10:15 uur tot 11:15 uur
Zondag 11:30 uur tot 12:30 uur Lower Intensity

 

>> We verzamelen op de Oranjesingel, ter hoogte van het basketbalveld.

Op de 1e zondag van de maand zijn de trainingen (Regular en Lower Intensity Bootcamp) bij Kardinge. We verzamelen bij Bieskemaar 1, Ballorig.
 
Stadspark, Bootcamp Groningen
Woensdag 18:30 uur tot 19:30 uur
 

>> We verzamelen linksachter de Ni Hao, ter hoogte van de jeu-de-Boules-baan.

 
Kardinge, Bootcamp Groningen
Donderdag   18:30 uur tot 19:30 uur Lower/Regular
>> We verzamelen bij Bieskemaar 1, Ballorig.

 

 

proefles


  • Esther is een super leuke meid, die je stimuleert om door te gaan, en daarnaast geeft ze ook goede begeleiding. Ze weet precies waar ze mee bezig is, en je ziet aan alles dat ze het met passie doet.
    Femke Thole
  • Esther de Boer bezit alle kwaliteiten van een goede trainer. Haar trainingen zitten perfect in elkaar, vol variatie in oefeningen en trainingsvormen. Bootcamp heeft mijn leven veranderd!
    Donald van der Werff
  • Het is Esther gelukt om mij plezier te laten beleven in het sporten en mijn gestelde doelen zijn behaald, zonder haar zou me dit nooit gelukt zijn!
    Hanneke Oostendorp

btn

KvK:  56945353 BTW: NL102819580B01 Isebrandtsheerd 16 9737 LG Groningen E-mail: info@thebodybuddy.nl tel: 06-21448196